مرکز تحلیل آماری نوین

تجزیه و تحلیل آماری رساله دکتری، پایان نامه و مقاله های علمی

مرکز تحلیل آماری نوین

تجزیه و تحلیل آماری رساله دکتری، پایان نامه و مقاله های علمی

مرکز تحلیل آماری نوین

ارائه دهنده خدمات تجزیه و تحلیل آماری
سازمان های دولتی و خصوصی،
پایان نامه های دانشجویی،
مقاله علمی - پژوهشی،
پروژه های پژوهشی،
رساله دکتری.
تلفن: 09132572215
اینستاگرام: novinamar@
Email: novinamar@gmail.com

در این قسمت پژوهشگر باید تعیین کند که مطالعه مساله مدنظر وی از چه اهمیتی (از لحاظ تئوریک یا کاربردی و یا هردوی آن) برخوردار است. یعنی انجام پژوهش مورد نظر کدام مشکل را حل خواهد کرد و اگر پژوهش انجام نگیرد چه صدمه ای متوجه کل جامعه یا بخشی از جامعه (مثلا وزارت علوم یا وزارت صنایع و معادن) خواهد شد و چه کسانی از نتایج پژوهش استفاده خواهند کرد و چه استفاده ای خواهد شد و اگر این پژوهش به انجام نرسد، چه کسانی زیان خواهند دید و چه زیانی متوجه آنان می باشد.

در این قسمت باید دلایل پرداختن به چنین پژوهشی یا اهمیت موضوع آن با توجه به معیارهایی نظیر توسعه و پیشرفت کشور، صرفه جویی در هزینه ها، گسترش دانش، بهبود روش ها، حل مشکلات کشور و نظایر آن به اثبات رسد.

به طور خلاصه تاکید پژوهشگر بر کاربرد نتایج پژوهش با توجه به این سه سوال است:

1-    چرا انجام این پژوهش ضرورت دارد؟
2-    انجام این پژوهش دارای چه ارزشی است؟
3-    نتایج حاصل از آن به چه کار می آید؟


البته برخی از صاحب نظران معتقد هستند که اهمیت و ضرورت پژوهش باید از دو جنبه تئوریک و پاسخگویی به ضرورت های مورد نیاز جامعه و سازمان ها بیان شود. در ضمن اهمیت و ضرورت پژوهش باید حداکثر در دو صفحه تنظیم شود.


******
 

تعریف واژگان و اصطلاحات تحقیق


در بعضی از فرم های تعریف شده در خصوص طرح پژوهش از نگارنده خواسته می شود که واژگان و اصطلاحات پژوهش را تعریف نمایند و این موضوع متفاوت از تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق می باشد زیرا در بخش تعریف نظری و عملیاتی متغیرها عمدتاً به تعریف متغیرهایی که در فرضیه های تحقیق مطرح شده و قرار است مورد سنجش قرار بگیرند، رداخته می شود و اما در بخش تعریف واژگان و اصطلاحات منظور کلیه واژه های مطرح شده در پژوهش (خصوصا واژه های مطرح در کلیات پژوهش) مدنظر است.

در این کلیه واژه ها و اصطلاحاتی که احتمالا مبهم و نامفهوم باشند یا برای پژوهشگر مفهوم خاصی دارند یا منظور پژوهشگر از کاربرد آن ها منظور خاصی است، باید تعریف شوند. در این قسمت معمولا هم اصطلاحات علمی و فنی تشریح می شوند و هم واژه ها و اصطلاحاتی که هرچند معمولی هستند ولی در طرح مورد نظر معنای خاصی از آن ها مستفاد می شود.

منابع:
صفری شالی، رضا (1386) راهنمای تدوین طرح تحقیق (پروپوزال نویسی). تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۳
مرکز تحلیل آماری نوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی