نمونه گیری در پژوهشهای کیفی
نمونه گیری در پژوهش های کیفی و کمی تفاوت بسیار دارد زیرا هدف آن به جای تعمیم یافت هها، کسب درک عمیق از پدیده مورد بررسی است. انتخاب مشارکت کنندگان در پژوهش کیفی با هدف دستیابی به بیشترین اطلاعات در مورد پدیده مورد بررسی انجام میشود. در پژوهش کمی تأکید بسیار زیادی بر انتخاب تصادفی شانس برابر برای انتخاب همه اعضای جامعه پژوهش وجود دارد اما در پژوهش کیفی نمونه پژوهش یا مشارکت کنندگان، انتخاب یا دعوت می شوند. نمونهگیری هدفمند که نمونهگیری غیراحتمالی، هدفدار یا کیفی نیز نامیده میشود به معنای انتخاب هدف دار واحدهای پژوهش برای کسب دانش یا اطلاعات است. این نوع نمونهگیری به دنبال ایجاد قوانین ثابت و تغییرناپذیر و یا تعمیم نتایج نیست بلکه سعی در شناخت بهتر هر پدیده در زمینه خاص دارد. سه نوع عمده نمونهگیری هدفمند شامل نمونهگیری برای رسیدن به معرف بودن یا قابلیت مقایسه، نمونه گیری موارد خاص یا یگانه و نمونهگیری متوالی هستند. استفاده از روش اشباع داده در پژوهش های کیفی به عنوان استاندارد طلایی پایان نمونهگیری در نظر گرفته میشود. در این مقاله سعی شد روشهای انتخاب مشارکتکنندگان و تفاو تهای رو شهای کمی و کیفی معرفی شود و راهکاری برای تصمیمگیری در مورد رسیدن به اشباع داده ارائه گردد.
منبع: هادی رنجبر و همکاران، پائیز ۱۳۹۱